Seronoknya Raya! - Rendang Tok Opah dan Raya Keempat di Kampung Sungai Rapat, Ipoh, Perak

Salam, 

Apa-apapun..saya nak merakamkan Takziah buat keluarga Allahyarhamah Syafiza Sulaiman, yang telah kembali ke rahmatullah malam semalam akibat cancer..semoga keluarga arwah iaitu suami dan anak-anak tabah dan redha dengan pemergiaannya..Beliau merupakan salah seorang sahabat semasa sekolah menengah dulu. Dan beliau merupakan seorang yang begitu tabah, cekal dan bersungguh-sungguh dalam menghadapi sesuatu perkara. Al-Fatihah..


Ok..saya sambung balik ye..Opah saya janji nak masak rendang kan? Jadi sebelum saya balik ke Kelantan, Opah dan Acik Pida masak-masak dan hidangkan untuk makan tengahari. Rendang Tok Opah saya memang Istimewa..dagingnya tak liat dan rasa rendangnya sampai hari ni masih lagi terbayang-bayang. Lagi diperangat lagi sedap dan hitam warnanya. Opah saya masak atas kuali tembaga..sebab tu rasanya sedap dan tahan lama. 

Bahan-bahan (yang saya tahu la..)
Daging lembu batang pinang dipotong tebal-tebal
Santan pekat
Santan Cair
Kerisik
Lengkuas
Kunyit
Serai
Bawang Merah
Bawang Putih
Gula Merah
Garam

Cara-cara
Masukkan santan cair ke dalam kuali tembaga
Masukkan bawang merah dan putih yang dihiris serta kunyit, lengkuas dan serai yang di hiris-hiris
Kemudian masukkan daging biarkan mendidih. Masukkan pula kerisik, gaul dan kemudian masukkan santan pekat, gula merah dan perasakan dengan garam. Masak hingga daging empuk dan kering...(melalui observation ni)

Ini pulak, lauk kegemaran saya..telur puyuh..comelkan

Ok..saya kongsikan pula perjalanan saya dari Ipoh ke Pasir Puteh, Kelantan


Singgah makan di Restoran Bandariang, Gerik



Tasik Banding, Perak

Sumber: Opah Faradean

Comments

Popular Posts