Advertisement

Monday, May 18, 2020

Mango Puree and Milk Pudding

Assalamualaikum dan Salam Ramadhan

Diam tak diam kita dah hampir dengan akhir Ramadhan.


Mesti ramai tengah sibuk menerap biskut rayakan? Saya agak tak berapa nak rajin buat biskut sebab nak bantu orang yang menjual biskut raya tu ..(munasarawak tak alasan 🤣).


Tapi saya suka buat pencuci mulut. Sebab anak-anak suka dan In Shaa Allah habis.

Menu kali ini ialah menu pencuci mulut yang ringkas. Saya suka mangga. Tapi saya tak boleh makan yang ori. Nanti trigger asthma saya. Saya kena olah sikit supaya tak terlalu kuat rasanya. So that..I can eat that mango. Puding ni memang rasa makan mangga. Sebab manisnya tu datang dari manis buah mangga tu sendirinya.

Keratan rentas

Bahan-bahan yang diperlukan
4 biji mangga yang dikisar dan dijadikan puri
Agar-agar tali cap Burung Layang-layang (memang cap ni je saya guna dari saya lahir hingga kini)
1300ml air
1/2 sudu gula
100ml susu cair
Mangga yang dicarik-carik sebagai hiasan

Cara-caranya
Kisar mangga untuk dijadikan puri.

Didihkan air dan larutkan agar-agar dengan gula. Gula ni saya letak sikit je sebab puri mangga tu memang dah manis.

Agar-agar tu gunting biar senang ianya nak larut dalam air. Biarkan sampai agar-agar dan gula tu larut.

Bahagikan kepada 2 bahagian. Satu bahagian tuangkan ke acuan. Satu adunan biarkan dalam periuk.
Satu bahagian tu kita campurkan dengan puri mangga. Sebatikan puri dan larutan agar-agar tu sampai sebati.

Biarkan adunan puri mangga tu mengeras ataupun set sebentar.

Sambil tu kita campurkan larutan satu lagi tu dengan susu sejat. Kacau sehingga sebati.
Biarkan sejuk seketika.

Kita check adunan puri mangga tu..agak-agak dia dah set, kita tuang perlahan-lahan adunan yang ada susu sejat je merata. Lagi bagus kalau kita gunakan senduk. Tekan-tekan buih supaya permukaan agar-agar tu licin.


Hiaskan puding ni dengan carikan mangga.
Biarkan sehingga ianya set dan masukkan ke dalam peti sejuk.

Selamat mencuba.

Sumber resepi : Fara Dean Cooking Recipe.


1 comment:

  1. Halo semua yang melihat ini di seluruh dunia, ada banyak penipu di situs ini, saya punya kabar baik untuk dibagikan. tolong bergabung dengan saya untuk bahagia dan berterima kasih kepada perusahaan pemberi pinjaman. Saya baru saja mendapat pinjaman dari ELINA JOHNSON GLOBAL LOAN FIRM yang sah. Beginilah cara saya mendapatkan kontak mereka. Saya melihat testimoni Ibu Nuliana Novi dari Indonesia di forum ini tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari mereka dan dia memberi mereka email ke semua orang "elinajohnson22@gmail.com" jadi saya segera mengirim email kepada mereka dan mereka menanggapi email saya, Jujur, pada awalnya saya sangat takut karena saya telah kehilangan uang saya dengan begitu bodohnya sebelumnya. Tapi, saya kaget karena kurang dari 3 jam setelah itu, pinjaman Rp 700.000.000, saya ajukan sampai benar-benar ditransfer ke rekening saya.

    Seluruh prosesnya sederhana. dan pinjaman mendesak dengan bunga 2% Saya mendapat cepat Tidak ada biaya dari perusahaan, yang saya lakukan hanyalah membayar pin pinjaman ke Kementerian. Tidak ada penjamin yang dibutuhkan dari saya. sampai sekarang, saya masih sulit percaya bahwa itu benar.

    Saya pikir saya sedang bermimpi ketika saya mendapat peringatan dari bank saya. Sekarang hatiku dipenuhi dengan kegembiraan. Saran saya sederhana untuk semua orang yang mencari dorongan tulus untuk mendapatkan jumlah pinjaman yang sah untuk memulai bisnis atau untuk membiayai proyek adalah dengan mengirim email kepada mereka sekarang dan Anda akan terkejut betapa saya terkejut. Secara khusus saya ingin berterima kasih kepada Nuliana novi yang telah memberikan kontaknya di forum ini.

    Dan jika Anda menelepon mereka dan mendapatkan pinjaman dari mereka dan itu belum semuanya, mereka memiliki jangka waktu yang tepat yang juga memberikan nasihat keuangan tentang bagaimana Anda menginvestasikan pinjaman Anda untuk memastikan Anda tidak pernah jatuh miskin lagi dalam hidup Anda dan layanan ini. gratis, tolong sebarkan kabar baik agar orang lain juga bisa mendapatkan keuntungan. terima kasih, email mereka lagi ^elinajohnson22@gmail.com

    ^, Nama saya Wahyuni ​​Elvin Hubungi saya, ini email saya wahyunielvin@gmail.com Catatan: semua scammer meminta biaya pendaftaran, hati-hati, semuanya scam. semoga ALLAH memberkati kalian semua. Satu hal terakhir yang perlu diperhatikan, tolong ada beberapa orang yang menggunakan kesaksian ini untuk alasan egois mereka, saya yang dengan kesaksian yang benar yang lain adalah palsu dan mereka adalah penipu, harap berhati-hati.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails