Roti Puri dan Sambal Ijo Warisan

Assalamualaikum dan Salam Bersiaran

Sihat semua? Semoga sihat dan ceria hendaknya. Kali ini saya ingin ceritakan tentang menu Roti Puri dan Sambal Ijo Warisan.


Roti Puri ni memang kegemaran kami sejak kecil. Cuma kami selalu menikmatinya di kedai mamak. Masa saya kecil, Arwah Mak pernah bawa saya makan di sebuah restoran, namanya Chicken Gizza di Seksyen 3, Shah Alam. Dari situlah saya mula jatuh hati dengan Roti Puri. Rotinya gelembung besar.


Kini, anak-anak saya pula yang menggemarinya. Masa MCO, saya cuba buat. Tapi saya gunakan 4 bahan sahaja. Iaitu tepung gandum, margerin, minyak minyak panas dan air.

Cara membuatnya mudah, Nina turut membantu saya mengelek doh..bahan-bahan tadi digaul sehingga jadi doh. Kemudian saya restkan dalam masa 20-30 minit. Selepas itu, saya bentukkan bulat dan leperkannya.

Nak menggorengnya, saya panaskan minyak. Cara nak bagi gelembung, pastikan minyaknya panas dan minyak mesti separuh periuk. Saya guna periuk kecil, jadi bila goreng satu persatu mudah nak tenggelamkan dan kawal roti tu.

Sambal Ijo

Roti Puri ni sedap dicicah dengan kari. Tapi saya cicah dengan Sambal Ijo (Sambal Hijau). Sambal ni memang menjadi kegemaran keluarga kami. Resepi Arwah Nenek.

Oklah...saya buat dapatlah lebih 25 keping. Dan anak-anak nak lagi bila dah habis. Hihihi

Comments

Post a Comment

Popular Posts