Tart Telur dan Hari Guru 2020

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Selamat Hari Guru kepada semua guru-guru di Malaysia!


Sedih juga kerana tak dapat nak meraikan Sambutan Hari Guru seperti tahun sebelumnya.

Sambutan tu bagi saya ok je..tapi kemuncaknya ialah apabila semua guru bersemangat menyanyikan lagu 'Kami Guru Malaysia'. Setiap kali menyanyikan lagu tu..memang meremang bulu roma..ye lah setahun sekali je pun kan.


Menu yang saya nak kongsikan hari ni ialah Tart Telur. Senang je nak buat. Resepinya saya ambil dari blog Mawar Wilsa. Bahan-bahannya memang mudah iaitu untuk kastard, 50 ml susu segar, 2 biji telur, esen vanilla, 150 ml air panas dan 50 gm gula.


Dan untuk tart shell pula kita perlukan 200 gm tepung gandum, 140 gm mentega/marjerin dan 75 gm gula icing. Saya bakar sekejap tart shell ni dalam suhu 150°c selama 15 minit.

Oh..Saya gandakan menjadi 3 adunan resepi ini sebab nak buat banyak.

Menu ni menjadi kegemaran anak-anak saya. Sebab mereka suka telur!

Tart ni kita bakar dalam suhu 160°c selama 25 minit.

Sedap dimakan panas-panas.

Resepi lain di pautan ini : http://farawmdean.blogspot.com/2010/07/egg-tart.html?m=0

Comments

Post a Comment

Popular Posts