Advertisement

Thursday, March 10, 2011

Mee Herba Berkicap

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera

Terima kasih kepada pengunjung blog. Harap-harap masih ada yang sudi menjengah dapur saya walaupun kadang-kadang tak sempat nak update! Memang sibuk kebelakangan ini, sampai tak ada masa untuk berblog. Kalau di tempat kerja sibuk dengan kerja..di rumah pula sibuk dengan kerja-kerja seorang suri. Lepas tu kalau dah balik rumah memang tak nak dah tengok PC..macam nak ?...pening-pening. 


Resepi kali ni saya pinjam dari seorang kawan di tempat kerja. Beliau ni keturunan Siam. Maka kalau cuti je mesti dia akan balik sana. Bila dia balik tu ada kalanya dia bagi saya cenderahati untuk dimasak. Saya suka dengan Mee Herba Berkicap yang beliau buat. Sedap..dan menyegarkan. Rasanya masin tapi enak ..lagi-lagi kalau menggunakan daging. Oklah senang je caranya!

Inilah herbanya

Bahan-bahan
250 g daging batang pinang
2 sudu besar herba yang kawan saya bagi tu..
2 sudu besar sos ikan
1/2 cawan kicap manis
5 ulas bawang merah - dimayang
5 ulas bawang putih - diketuk
4 biji cili padi - diketuk
1/2 tangkai daun ketumbar dan sup - dihiris & sedikit untuk hiasan
mee kuning secukupnya - dibasuh
garam dan gula secukupnya
1 liter air


Cara-caranya
Rebus daging bersama dengan air, serbuk herba, bawang merah dan putih, cili padi, sos ikan dan kicap. Rebus hingga lembut dan mendidih. Kemudian masukkan daun ketumbar dan daun sup. Masukkan gula dan garam secukup rasa. Hidangkan kuah ini bersama mee, mihun atau kuey tiow. Hiaskan dengan bawang goreng dan daun ketumbar atau daun sup.

Sumber : Pn Zubaidah

2 comments:

  1. salam fara..
    rasanya mcm sup herba cina ker fara? nmpk cam sedap jer tu...

    ReplyDelete
  2. Salam Diana..
    emm..mungkin kot..sbb tak pernah rsa lg herba cina tu..tp rsanya mmg sedap..klau dmm mmg elok makan :D

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails