Advertisement

Friday, September 24, 2010

Biskut Dahlia aka Semperit Opah

Salam, 

Alhamdulillah..dah balik umah dah ni..Yahooo!! 
Ok..saya nak cerita sikit pasal Biskut Semperit Opah saya. Kira Signature Dish opah la ni..Setiap kali Hari Raya Aidil Fitri dan Aidil Adha mesti Opah saya akan buat. Rasanya lemak-lemak manis dan macam ada rasa kekacang. Tapi Opah saya tak boh pun. Ingat masa kecik-kecik dulu selalu juga temankan Opah bakar biskut ni dengan Acik Pida. Sekarang Acik Pidalah yang banyak mewarisi kepakaran masak dari Opah.

 inilah biskut opah

Opah saya ni istimewa sangat. Sebab dia suka bercerita. Semua benda dia ingat. Kalau bercerita mesti ada stail..dialek Peghok..Dari masa dia kecil, Jepun datang Malaysia, Zaman penjajahan British, merdekanya Malaysia... sampailah sekarang. Selain tu cerita dongeng..cerita zaman sultan-sultan dulu-dulu..sang kelembai..macam-macam la. Kuat betul ingatan dia. Kalau opah saya ni ambil paper Sejarah..confirm dia dapat 100% ..hihi!

 yang dok tengah-tengah tu la opah saya

Tapi resepinya tak ingat saya rasa dia masukkan mentega, gula aising, tepung rose, sedikit vanilla, kuning telur, tepung jagung dan kastard dan ceri untuk menghias. Gaul semua rasanya..masukkan dalam piping tool dolu-dolu ..pastu bakar. Tau-tau je..dah siap and melts in your mouth..hihi. 

 ini la oven yang digunakan sejak saya kecil lagi

Sumber: Faradean's punya Opah.

2 comments:

  1. salam mbakyu...
    wah, oven e awet yo, sampai saiki isih bagus...
    salam buat opah:)

    ReplyDelete
  2. salam deetha..
    a'a ..isik apik
    Insyallah deetha..opah saya nenek dia dari Sumatera..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails