Advertisement

Wednesday, November 24, 2010

Cheesy.. Easy.. Yummy.. Vegetable Fritters

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Hai..cucur lagi?? Ialah ini menu rasmi bila tak tahu apa nak buat sebelum HB balik dari kerja. Masa cuti-cuti ni ..bolehlah masak paling kurang 3 kali sehari. Hehe..
Walaupun menu cucur lagi..tapi untuk versi kali ni saya bubuh cheese atau dalam melayunya keju. Kalau nak lagi sedap, letaklah mozarella cheese. Kalau kat kedai yang sepelaung dari rumah saya susah sikit nak cari mozarella tu..so, saya guna yang keping2 je..tapi rasanya lemak-lemak giteww!!
Saya makan cicah dengan sos cili..sampai ke malam kenyang!! Tak payah dah masak untuk makan malam.


Bahan-bahan

2 cawan tepung gandum - boleh tambah ikut bilangan perut kat rumah..hehe
1 cawan air - yang ni ikut masing-masing punya kadar kelikatan tepung tu
1 cawan lobak merah -dihiris nipis2
1 cawan batang seleri - dihiris nipis2
1/2 labu bawang holland - dicincang
2 ulas bawang putih - dicincang
1 sk garlic bread blend*
1 sk lada hitam - di'spice mill' kan*
garam secukup rasa
3 kepingan keju - dicarik-carik
minyak jagung untuk menggoreng

Cara-caranya

Bancuh tepung gandum dengan air dan kacau hingga sebati. Masukkan bawang Holland, bawang putih, lobak merah, batang seleri dan kacau hingga sebati. Perasakan dengan bahan-bahan* dan garam. Masukkan keju dan gaul hingga sebati.
Panaskan minyak. Sudukan adunan dan goreng hingga keemasan. Hidangkan bersama sos cili.

*Cucur ni kalau digoreng akan meletup-letup sikit..sebab tindakbalas keju yang sedang mencair. Warna yang garing akan bertukar kepada coklat kehitaman..dan rasanya sedap! Baunya pun sedap!

Sumber: Faradean's Cooking Recipes

6 comments:

  1. Ahhhh, lum brekpas lagi! Join U here ya! hehehe ;)

    Bab letup2 tu yang takut..:D

    ReplyDelete
  2. salam fara, hari tu jemput2 sawi belum try lagi dah keluar jemput2 sayur pulak..aduh tak terkejar lah akak..hehe

    ReplyDelete
  3. Friend, I have an award for U! Pls accept from my blog ya! :D
    http://love2cook-msia.blogspot.com/2010/11/my-birthday-gift-award.html

    ReplyDelete
  4. salam mbakyu..

    wooo enak iki ono kejune... aku suka... hehehe

    ReplyDelete
  5. fara, selamat bercuti... dan masak enak2 yo... cucur, letak apapun is still my pebret...

    ReplyDelete
  6. Love> meh la join..meraih sikit..
    award ..oh! Thank you..nnt I ambil ye..

    Ayu> akak..ni laa yg paling saya tahu buat kak..n cepat..hihi

    Deetha> salam dik..jemputlah..akak bg sepinggan ye..

    Kak rose> terima kasih kak..mmg betul kak..n paling senang..hihi..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails