Roti Telur Goreng

Salam..

Selamat berhujung minggu..walaupun baru hari Jumaat. Resepi hari ni memang sesuai untuk sarapan pagi. Walaupun ringkas tapi inilah roti goreng yang mak saya ajar buat masa saya sekolah dulu. Dulu hari pertama peperiksaan mak akan bekalkan roti macam ni dan saya akan menikmatinya semasa rehat dan dikongsi bersama rakan-rakan yang rehat sekali dengan saya. Nostalgia betul roti ni..ada sentimental value. Cuma saya adalah modified sikit resepi ni ikut peredaran masa. 


Bahan-bahan
Kepingan roti secukupnya
Margerin - untuk disapu atas roti dan menggoreng
1 biji telur - dikocok
serbuk lada hitam atau lada sulah - secukupnya
parsley flakes - secukupnya


Cara-caranya
Sapu kedua-dua belah kepingan roti dengan margerin. Kemudian roti tu dipotong dua. 
Kocok telur dan campurkan telur dengan serbuk lada hitam atau lada sulah dan parsley flakes.
Celupkan roti dikedua-dua bahagian dengan telur.
Panaskan pan dengan 1/2 sudu margerin. Bila dah cair masukkan roti dan goreng dengan membalik-balikkan kedua-dua bahagian hingga agak garing. 
Bila dah agak garing angkat dan hidangkan
Sedap dimakan dengan sos cili atau madu.

Sumber: Faradean's Recipe

Comments

  1. yehaaaaa roti telur yang mabeles sepanjang zaman

    ReplyDelete
  2. chik mimi> yea betul...tak penah bosan mkn roti ni..hihi

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts