Advertisement

Thursday, November 25, 2010

Award dari Love dan Resepi Daging Goreng Kunyit

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Apa khabar semua? Masak apa hari ni? Menu hari ni adalah kesinambungan menu musim raya Aidil Adha iaitu daging. Menu ni memang antara menu wajib setiap minggu. Dan ianya memang mudah dan cepat. Rasanya ramai juga yang tahu cara memasak resepi ni. Cuma caranya ikut selera masing-masing. 


Copp!!! Sebelum tu nak tunjuk dulu award dari Love..yang very One Malaysian! Banggalah ada kawan macam ni..saya suka betul kalau ada kawan tak kira bangsa melayu ke, India ke Cina ke tapi begitu mesra dan saling hormat-menghormati antara satu sama lain. Konklusinya..marilah kita hidup dalam suasana yang damai dan harmoni..


Thank you very much Love..I'm so honoured to receive this award..



Bahan-bahan

250g daging lembu dihiris seherhana nipis
1 labu bawang holland- dihiris
3 ulas bawang putih - dihiris
2 biji cili merah
2 biji cili padi - dibuang biji
1 inci kunyit- ditumbuk halus
garam kasar (ditumbuk) dan gula secukup rasa
minyak zaitun untuk menggoreng
2-3 cawan air


Cara-caranya
Masukkan daging dan air ke dalam kuali/pan/periuk atau sewaktu dengannya. Biarkan sebab kita perlu rebus dulu daging tu sehingga empuk.Bila dah mendidih masukkan kunyit dan kacau biar sebati.
Bila daging sudah empuk dan air daging agak kering masukkan secukupnya minyak untuk menggoreng. Gaulkan daging dengan minyak supaya tidak melekat. 
Masukkan bawang holland, bawang putih, cili merah dan cili padi. Goreng hingga agak garing dan harum baunya. Selepas itu, perasakan dengan sedikit gula dan garam. Siap untuk dihidang.

Sumber: Faradean's Cooking Recipes

2 comments:

  1. Kat sini ada daging goreng kunyit ye...;)

    Owh, I'm so touched ya. Well, we are proud 1Malaysians kan. I don't see any reason why we should look down on race, religion or colors. Humanity is the most important and to Love, sincerity plays a vital role when it comes to friendship/relationship.

    U know something, I just love Malay food! Pantang tengok Malay restoran/gerai tau! hehehe ;)

    Anyways, thanks for accepting the award. Glad to have U as a friend...^___^

    ReplyDelete
  2. hi love..
    a'a hampir sama resepi kita ye..
    pantang nampak tak pe..jangan pantang sebab tak boleh makan..tu rugii..hihi..
    thanks 4 the comment..and u r welcome!!

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails