Advertisement

Saturday, November 27, 2010

Victoria Sandwich - Versi II

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Rasanya..hari ni memang sibuk ..ialah esok adik ipar saya bakal menjadi raja sehari. Macam tak percaya je..tumpang gembira dengan dia..lepas ni mesti geng masak-masak kat rumah mak mertua saya makin berkurangan..tak pelah..saya doakan McLin bahagia, gembira dan semoga ikatan yang suci ini kekal sepanjang hayat...dan sentiasa tabah dan sabar dalam mengharungi kehidupan sebagai seorang isteri kepada suami tercinta..Amin


Sebelum ni saya pernah buat Kek Victoria Sandwich ni menggunakan acuan 20cm. Tetapi, entri kali ni saya buat untuk 24cm. Sebabnya, nak bawa balik kampung. Sebab tu kek ni tak dipotong. Hehe..Saya pilih untuk buat kek ni sebab bahannya ringkas dan amat mudah sekali....dan ekonomi..hihi..bolehlah buat banyak-banyak sikit..Ok adunannya juga saya gandakan sesuai dengan saiz acuan kek..

Bahan-bahan
240g mentega
280 gula kastor
6 biji telur
280g tepung naik sendiri
1 sk esen vanilla

Untuk lapisan..
Jem Strawberi

Untuk Hiasan
Gula Icing yang diayak

* Saya guna acuan springform saiz 24cm.


Cara-caranya
Panaskan oven dengan suhu 180C. Griskan 2 loyang 24cm  dengan greaseproof paper.
Pukul mentega dengan gula kastor sehingga pucat dan fluffy (sebati). Kemudian pecahkan telur satu persatu dan pukul. Ayak tepung dan vanilla ke dalam adunan telur dan kacau adunan hingga sebati dan sekata.

Tuangkan adunan ke dalam 2 loyang kek. Ratakan adunan menggunakan belakang sudu atau goyang-goyangkan tin acuan hingga adunan sekata. Bakar selama 20-25 minit dengan suhu 150* (ikut oven masing2)


Bila kek dah masak..letakkan di atas redai dan kupas greaseproof paper tu perlahan-lahan. Sebelum dihidang, ambil jem strawberi tadi dan sapukan diatas kek. Sapukan sama ada nak tebal-tebal atau nipis..ikut suka. Kemudian ambil sebiji lagi kek dan lapiskan di atas kek yang disapu jem strawberi. Hiaskan dengan taburan gula icing di atasnya.

Sumber: Opah Faradean Recipes dan 500 Cakes by Susannah Blake

4 comments:

  1. Wow, that's a tempting cake ya!!! Yummmyyyy ;)

    ReplyDelete
  2. yuhuuuuu.....
    ketok enak yooo sandwich kui..
    huaa... aku gelem tapi wegah nggawe dewe..
    soale ora pinter nggawe keik..hihihi

    ReplyDelete
  3. masa sekolah dulu, cikgu ajar buat kek ni. tabur dengan kelapa kering. sedapp

    ReplyDelete
  4. Love> hehe..and it's easy to bake! tapi ada bubble2 skit atas tu..

    Deetha> mmg enak..penak waye kek iki kok..

    Cek Chun> a'a..patut akk tabur gula icing..tapi sebab nak packing bwa balik kg tu yg tak boh apa2 ats tu

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails