Advertisement

Sunday, January 16, 2011

Kek Alunan Kasih...Mesra..

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera..

Kek Alunan Kasih ni secantik namanya. Masa pertama kali tengok di blog Kak Zaleha iaitu seorang pakar dalam membuat kek fondant dan cupcakes..cantik-cantik keknya..(terima kasih Kak Leha, kongsi resepi kek yang menarik) dan resepi asal dari Pn Mastura Yasak, hati ni terus terpaut (hihi)..nak buat kek ni. Punyalah lama simpan resepi ni..baru semalam saya berkesempatan membuatnya. Maklumlah dah lama tak buat kek. Rindu nak bau haruman esen vanilla tu..haha..dan tak sabar nak merasmikan mixer yang cik abang baru belikan. Agaknya dia kesian dengan saya setelah kejadian nak buat Kek Puding Karamel tu tak jadi kek..jadi yang karamel tu je. Mungkin whisk yang saya gunakan tak sesuai untuk pukul putih telur secara manual. Dan tangan saya mungkin tak sekuat gaban..hahaha..Oklah..jemput makan..


Bahan-bahannya
5 Biji Telur
1 ½ cwn Planta atau (250g) - ltk 250g butterpun boleh
2 ½ cwn tepung gandum (ayak sekali dgn baking powder)
2 cwn gula halus (boleh kurangkan..sy guna 1 ½ cwn je)
1 sudu kecil baking powder atau 3 sk (sudu kfc)
½ cwn susu cair**
1 sudu kecil esen vanilla (bole guna perasa lain juga)
*Sebuk koko (secukupnya)
*Pewarna ( ikut citarasa masing2..)
*sediakan tapis teh yg halus..utk ayak serbuk koko.


Cara-cara:
1. Pukul planta dan gula smpai kembang...
2. Masukan telur satu persatu..pukul lg smpai kembang
3. Masukan *esen vanilla, susu cair…gaul hingga sebati dan masukan tepung sedikit demi sedikit..
4. Bahagikan dua bahagian..campurkan pewarna pink dan satu bhgn pwrna hijau…
5. Griskan loyang dan tabur sikit tepung..masukan adunan pink..ratakan dlm loyang dan
6. ayak *serbuk koko menutupi lapisan pertama…ayak nipis2 jer..
7. Then masukan lapisan kedua..warna hijau..ratakan perlahan2.. (jgn smpai serbuk koko di lapisan pertama td terangkat)…ayak serbuk koko di atas lapisan kedua..Mcm tu lah seterusnya..smpai adunan abis…
8. Bakar lebih kurang 45min..150 Degree ikut oven masing2…


Nota:
Utk membuat lapisan kaler2 tu biar tebal sbb bila kita melapis & merapatkan adunan tersebut
serbuk koko tak akan terikut sama. Tapi bila adunan yg nak kita lapiskan itu agak nipis/sikit
bila nak meratakan lapisan tu, serbuk koko akak tertarik sama - nanti corak tak akan jadi cantik.

Sumber : Pn Mastura Yasak dan Kak Zaleha 

8 comments:

  1. wahh..dah sampai sini dah alunan nya...lawooo lawoo

    ReplyDelete
  2. salam fara,
    cantik2!!! nice colours beralun2 warna kasih tu..
    ada lagi tak ni?..minta sepinggan tu..hehe

    ReplyDelete
  3. Hu...hu...cntiknya kek alunan kasih tu.....posing dgn teko dan secawan teh....ehm tergoda abis tu!!!!Amboi jgnlah puji sgt..akak pun belajar dari kawan2 bloggers gak...apa pun salutelah dgn hasil kek farah tu...

    ReplyDelete
  4. izah> hihi..thank u..sebab corak alunan tu teruja sangat nak buat kek ni..

    ReplyDelete
  5. Ayu> salam kak..hihi..akak punya lagi kemas n cantik..selalu berangan nak buat kek2 akak..panjang listnya bukan main..hihi
    nah kak..silalah ambil sepinggan..

    ReplyDelete
  6. noor zaleha> hihi..suka kak sy..ayah saya makan kek ni suku loyang..
    betul kak..akk punya kek2 tu cantik2 blaka..terima kasih kak..sy pun blaja ngan akak2 kt sini..hihi

    ReplyDelete
  7. fara, sedap kan kek ni...saya pun dh buat dh dulu..suka alunan dan warna kek tu..:)

    ReplyDelete
  8. nieza> a'a..sedap..suka kan tgk corak tu..hihi
    klau boleh nmpak mcmana dia bergerak masa d bakar lg best..hihi

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails