Advertisement

Wednesday, February 9, 2011

Apam Beras Putih

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera

Apam Beras ni menjadi kegemaran saya dan keluarga. Untuk versi kali ni saya tak masukkan pewarna. Sebab mak saya kalau saya boh warna macam kurang nak makan. Bila tak boh warna ni cik abang pun lagi suka. Saya suka makan panas-panas. Sebab lagi lembut dan terasa keapamannya. Untuk adunan ni saya dapat berbijon-bijon..hahah..boleh bagi jiran tetangga... Resepi ni saya tekap mulat-mulat dari Kak Hana (terima kasih kak) yang dapurnya tu kerap diskodeng saya. Nasib tak de CCTV..haha..Oklah jemput makan!!


Sumber: cha myresipi.com
Ditekap bulat2 dari : Kak Hana

Bahan-bahan
•    2 cwn nasi
•    2 cwn tepung gandum
•    2 cwn tepung beras
•    1 cwn brown sugar
•    3/4 cwn gula pasir(dua2 gula pasir pun takpe)
•    2 1/2 cwn air
•    2 sudu kecil yis (mauripan)
•    kelapa parut dgn sedikit garam 


Cara-cara
1.    Blend nasi dan air sehingga hancur (masukkan air sedikit-sedikit..blend sampai halus)
2.    Setelah hancur, campur brown sugar dan gula ke dalamnya dan blend sehingga sebati.
3.    Dlm bekas lain,satukan tepung gandum,tepung beras dan yis.
4.    Selepas itu,masukkan bahan cecair tadi ke dlm bekas tepung. Kacau sehingga sebati.
5.    Perap selama 3 jam.
6.    Panaskan pengukus dan balut penutupnya dengan kain.
7.    Sapukan sedikit minyak pada acuan kecil.
8.    Masukkan dlm acuan kecil dan kukus selama 15 minit..
9.    Hidang bersama kelapa yg telah di gaul dengan sedikit garam..atau enak dimakan begitu saja.

8 comments:

  1. hmmm apam ni memang sedap kan..gebu jeee

    ReplyDelete
  2. MMMMMM YUMM YUMM! I just love these steamed apams! :D

    ReplyDelete
  3. fara, sedap apam ni kalau saya mkn 10 ketoi pun tak cukup ni...hehe

    ReplyDelete
  4. izahdaut> hihi..mmg gebu..tuannya je yg x berapa gebu..haha

    ReplyDelete
  5. Love> jemputlah mkn apam I..hihi

    ReplyDelete
  6. Paty's Kitchen > hihi..cubalah..jgn tak cuba

    ReplyDelete
  7. Nieza> A'a..nasib dpt byk ketoi!! hihi..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails