Advertisement

Sunday, February 27, 2011

Orange Moist Chocolate Cake

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera

Setelah sekian lama berhibernasi..haha..hari ni barulah saya berkesempatan mengemaskini blog. Nak blogwalking pun tak sempat..langsung tak sempat!!! 24 jam tu macam 12 jam je rasanya.. :P.


Resepi kek ni saya pinjam dari Izah Daut yang rajin sangat ke dapur. Masaknnya juga selalu menggoda anak tekak untuk merasa..dan makan! Terima kasih ye Izah, sudi kongsikan resepi ni. Kek ni memang tak muak..sebab ada perasa oren di dalamnya. Keluarga saya suka dengan rasa kek ni. Makan sejuk-sejuk pun sedap..emm..jemputlah makan!


Sumber Resipi : Teratak Chetam Kek Coklat Kukus Zaiima Noor Masri dan Izah Daut
Bahan-Bahan:
  • 1 cawan gula pasir
  • 1 cawan serbuk koko - Izah guna serbuk koko Van Houten - me too
  • 1 cawan susu cair
  • 1 cawan minyak masak (jika ganti dgn butter cair lagi sedap)
  • 1/2 cawan susu pekat manis
  • 1 1/4 cawan tepung gandum
  • 1 tsp baking powder
  • 1 tsp soda bicarbonate
  • 3 biji telur
    Izah tambah 3 sudu oren sunquick-kak Maz cuma 2 sudu - Saya tambah 3 sudu besar 


Cara- caranya

1.Campur koko,gula,susu cair,susu manis dan minyak ke dlm periuk dan masak sebentar atas api kecil sehingga semua larut. Tutup api biarkan adunan suam.


2.Tepung, soda biakrbonat dan baking powder di ayak.


3.Telur dipukul kembang dan dicampur dgn campuran koko tadi.Gaul rata dan campur tepung. Gaul sebati dan tuang dalam acuan dan jangan sampai penuh sebab nanti adunan naik. (tuang dlm 1/2 acuan je) Tutup acuan dng aluminium foil agar tidak masuk wap.Kukus selama 1 1/2 jam baru angkat dan sejuk kan . (kita bakar kaedah waterbath selama 1 1/2 jam dgn suhu 150 C)-Izah dan saya ikut Maz




TOPPING COKLAT dari Noor Masri
Bahan-bahan:

  • 250 g coklat masakan } potong kecil2
  • 1 sudu besar majerin
  • 130 ml double cream atau whipping cream
  • sket gula halus secukup rasa (supaya topping tu tak pahit sgt) - optional (Izah ganti dgn susu pekat)
Cara membuat: Cairkan coklat secara double-boiler. Alihkan dr api kemudian masukkan majerin, gula & cream Kacau sehingga sebati. Curahkan atas kek kemudian ratakan Bila dah agak sejuk/beku baru boleh lorekkan dgn garpu secara melintang dan menegak selang seli.

18 comments:

  1. fara akak nak kek hhehe akak pun dah lama tak membaking

    ReplyDelete
  2. chik mimi> hihi..nah kak..akak sy bg 2 ketul free..sbb 1st customer..

    ReplyDelete
  3. Salam fara... cute nye kek nie.. tgk kat topping nye tu ... berputar mata d buat nye... hehehhee... sedaap!!!

    ReplyDelete
  4. Fara, akak nk juga...sedapnya! terliur dh mlm2 tgk kek ni..hehe

    ReplyDelete
  5. Hi Farra Dean, wow! I love this. Ada lagi? Can I have two pieces? Ada iced coffee? Ha ha.
    You are good! The colour is really tempting....!
    You mind if I copy this pic, 2nd one....bila saya naik angin and post about beautiful ladies who have Black Belts in making cakes, I will display your this cake. Credit you of course.

    No need sign surat lawyer, kan?
    Okay, outang you teh tarek lambong tinggi.
    Have a nice day, keep a song in your heart.
    Lee.

    ReplyDelete
  6. Assalam fara,
    sedapnya kek ni..akak dengar namanya aje dah kecur dah..orange & chocolate memang ngam..

    ReplyDelete
  7. SETUJU dgn AYU....!!! BELUM rasa dh terasa kesedapan kek tu....Hebat Fara!!! tgk gmbar...sebut nama kek...dh tau sedap giler kek tu...mintak sejorong...

    ReplyDelete
  8. ermm best nye...bila ziey nk buat yer..

    ReplyDelete
  9. psss best nyerr nampak..
    saya pun suke sebab tak muak..
    mmg makan giler2 punya..
    padahal tak berapa penggemar kek coklat
    tapi sebab kek ni tak brapa muak kan..

    ReplyDelete
  10. Walah.... sedap nya... tingin pulak buat kek ceklet, da lama tak buat...

    ReplyDelete
  11. Diana @ Melley > diana..jgn smpi pening sudah..hihi..cubalah..insyaallah jadi n sedap!

    ReplyDelete
  12. Nieza > hihi..nah kak..ambille ..sudi2kanlah..
    mlm2 mmg berkeroncong je prut tu..hihi

    ReplyDelete
  13. Uncle Lee> hihi uncle punya pasal sy bg 1 biji kek..haha..hope you enjoy eating the cake!
    ok uncle...terima kasih sudi pinjam n kredit gambar kek saya tu..i'm honoured..hihi
    ok..nnt uncle treat me with teh tarik sedap ye!!

    ReplyDelete
  14. Ayu> waalaikumussalam kak..
    hihi..sbb tu la sy try kak..mmg sedap..n mmg serasi oren n coklat

    ReplyDelete
  15. Noor Zaleha Jaafar> tima kasih kak..tp sy masih blaja2 buat kek kak..n mmg admire ngan akak punya deco atas kek tu..bila nak teror mcm akak..jemput kak makan..ambillah sebiji..hihi

    ReplyDelete
  16. ziey> ziey..jmput mkn..insyaallah..cuba2 dulu..sy pun msih blaja

    ReplyDelete
  17. izahdaut> sbb tergoda tgk izah punyalah trus cuba..hihi..mmg sy pun x berapa suka coklat..tp mkn kek ni alhamdulillah..habis..haha

    ReplyDelete
  18. HomeKreation > jemputlah mkn..hihi..pasni nk try buat pudding cklat akak plak..hihi

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails