Buah Markisa

Pernahkah anda melihat buah markisa? hehe.. ok tapi saya sebenarnya tu lah 1st baru tengok. Mari kita kongsi khasiatnya ye..


Menurut apa yang saya baca di Wikipedia, Pokok Markisa juga dikenali sebagai buah susu, merupakan sejenis pokok yang menjalar bagi mendapatkan cahaya matahari. Buah agak sedikit masam dan manis boleh dimakan begitu sahaja ataupun dijadikan minuman. 
Pokok markisa ini terdapat di kebanyakan negara-negara tropika dan sub-tropika terutama di Australia, India, Kenya, New Zealand dan Hawaii. Markisa ditanam secara komersil di negara-negara berkenaan. 
Dua jenis yang biasa ditanam untuk tujuan ini ialah markisa berkulit warna kuning (Passiflora edulis f.flvicarpa) dan buah markisa berkulit warna ungu (Passiflora edulis sim).
Di Malaysia, markisa dari jenis kuning mula menghasilkan buah dalam jangka masa 5-6 bulan selepas tempoh penanaman dan jangka hayat pokok adalah lebih kurang 3 tahun. Lebih kurang 74 hari selepas pendebungaan, bunga akan menjadi buah yang bujur berukuran kira-kira 7 cm dan 6 cm dan mempunyai berat dalam lingkungan 8 g. 
Buah ini manis serta mempunyai rasa dan bau yang sedap apabila ranum.Pulpa markisa boleh dijadikan jem, agar-agar, perasa ataupun campuran kepada yoghurt dan aiskrim. Selain mempunyai citarasa dan aroma yang unik, jus markisa merupakan sumber yang kaya dengan pro-vitamin A, vitamin C, niasin, dan riboflavin. Ia boleh dijadikan komponen untuk minuman sirap, kek, roti dan susu. Kulit buah markisa pula boleh dijadikan makanan ternakan. (Sumber : Wikipedia)

Ok yang ni gambar sebelum dibelah dua



Lepas ni bolehlah cuba gunakan markisa ni dalam sambal..

Comments

  1. Salam kak, salam balas kunjungan, mekaseh dtg singgah n link, nanti kita add akak sekali ya :-)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts