Teh Misai Kucing...Purple Cat's Whiskers Tea

Salam,

Entri kali ni saya nak kongsikan khasiat minuman teh misai kucing. Saya ada menanam pokok ini di laman rumah dan pokoknya memang senang nak tumbuh. Paling saya suka ialah bunganya yang cantik. 



Menurut Wikipedia, Pokok Misai Kucing ialah pokok herba renek tropika daripada keluarga "Lamiaceae" yang terdapat di Malaysia.  Pokok Misai Kucing ialah pokok herba renek yang tumbuh sehingga mencapai ketinggian 1.5 meter. Nama sainsnya Orthosiaphon stamineus, Benth.

Ia merupakan sejenis pokok berbunga dan sering ditanam sebagai pokok perhiasan. Bunga terdapat pada 'verticil' lebih kurang 16 cm panjang. Bunga berwarna putih kebiru-biruan dengan filamen yang panjang, seperti misai kucing. Memang cantik pun..kalau berbunga lebat..ambik gambar, confirm macam kat oversea!

Herba Misai Kucing boleh ditanam sepanjang tahun dan ia boleh tumbuh setinggi 0.3 hingga 1 meter. Misai Kucing mempunyai bunga yang berwarna putih dan keseluruhan tumbuhan ini boleh digunakan sebagai ubat. Daun pokok Misai Kucing juga digunakan sebagai herba perubatan untuk merawat penyakit kencing manis.


Herba Misai Kucing digunakan untuk memperbaiki saluran kencing dan buah pinggang dan bagi membantu mengelakkan penyakit batu karang. Mengikut kajian yang sudah dibuat, daunnya yang sudah dikeringkan adalah bersifat diuretik dan membantu menyingkirkan asid urik yang berlebihan dalam badan.

Daunnya memang berkhasiat terutamanya untuk kaum lelaki. Sebab kaum Adam ni selalu kena batu karang. Jadi, galakkanlah suami-suami untuk minum air rebusan daun misai kucing. 


Kalau nak tanam, ambil setangkai pokok misai kucing dan cucuk di atas tanah. Siram..Insya Allah tumbuh..

Caranya...
  • Petik daun-daun misai kucing...
  • Basuh bersih-bersih dan toskan airnya
  • Keringkan daunnya di bawah sinaran mentari sampai bertukar jadi warna coklat
  • Bila kita boleh hancurkan dengan tangan itu menandakan dah pun kering
  • Masukkan air ke dalam periuk kaca / tanah..jangan guna periuk besi sebab khasiatnya akan hilang
  • Bila dah agak panas, masukkan dedaun misai kucing yang dah kering tu kemudian tunggu sampai mendidih
  • Bila dah mendidih, tapis dan tuangkan ke dalam cawan/mug/teko...nak lebih feel..tak payah tapis..jadi dapatlah kita gigit2 daun-daun tu..
  • Kalau nak manis tambahkan gula..tapi lagi elok tak payah sebab pahit itu ubat.
Dan minumlah..itulah minuman paling disukai keluarga saya.. homemade Purple Cat's Whiskers tea.

ini rupanya bila sudah dikeringkan..

ini proses seterusnya...iaitu merebus daun untuk dibuat ayaq

jom kita minum dulu!!


Sumber : Faradean's Cooking Recipes

Comments

  1. Pesakit radang paru-paru Copd

    En. Abd Kadir bin Sumardi berusia 42 tahun ialah pengguna produk jus Jutawan herbs. Beliau telah disahkan mengidap kanser radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit yang dihidapinya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakalanya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta ,batuk beliau tetap tak sembuh selain itu juga sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
    Banyak rawatan alternatif dari produk luar yang beliau ambil tapi tak berkesan. Kemudian rawatan hospital diteruskan termasuk prosedur X-ray dan sebagainya. Doktor pun mengesahkan beliau mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia.

    Untuk makluman, En. Ab Kadir bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Dengan bantuan sahabatnya yg telah berkongsi testimoni pengguna-pengguna produk Jutawan Herbs yang lain di facebook Jutawan Herbs, beliau pun menghubungi saya untuk mencuba jus tersebut. Beliau mendapatkan nasihat dan pandangan daripada saya lalu saya mengesyorkan beliau jus-jus yang sesuai dengan radang paru². Alhamdulillah dalam masa 2 minggu minum jus tersebut ,katanya sekejap saja kesan sudah terasa. Batuk samakin berkurang, nafas semakin lancar dan lega, beliau terus mengamalkan 2 jenis jus yang disyorkan selama beberapa bulan sehingga masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Dari pengalaman yang saya berjumpa pesakit-pesakit sebelum ini, penyakit radang paru-paru copd adalah penyakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini beliau makin sihat dan terus mengamalkan jus ini. Syukur pada tuhan atas kesumbuhan yang diberikan. Semoga maklumat yang sedikit ini dapat membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh.
    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap saya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call saya- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap saya blas lambat (biasa nya sebab ramai yg wasap saya.)
    Tak pa nanti sy balas wasap pelan2 taw
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring
    En. Mohd Zuhairi ,Pengasas Jutawan Herbs- 017468 7570

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts