Advertisement

Tuesday, June 22, 2010

Cengkodok Pisang Almond


Salam,

Balik kerja sudah petang..perut macam biasa minta diisi..nampak pisang berangan yang dah agak lembik..emm..sedap jugak kalau dibuat cengkodok ni. Tapi memang simple present tense je..

Jadi dengan kadar yang segera pun ambik le pisang tu dan kupas kulitnya. Tapi kali ini saya nak buat sedikit kelainan iaitu dengan menambahkan badam (almond). Emm.. tak tau lah kalau ada orang lain yang pernah buat..kalau ada bolehlah bagitau macamana nak enhancekan rasanya ye…Saya suka goreng cengkodok ni sampai agak hitam..tapi jangan sampai hangus.. sebab bila kita gigit bahagian tu ..WAAHH..nikmat betul.. lebih-lebih lagi kalau bahagian yang hitam dan garing tu adalah almond..WAHH…yum..yum!


Bahan-bahan:
  • 5 biji pisang berangan yang dilenyek
  • 1 cawan tepung gandum
  • 2 sudu gula
  • Secubit garam
  • 1 cawan kepingan badam /almond strips

Cara-caranya:
Masukkan pisang lenyek, tepung gandum, gula dan garam. Gaul hingga sekata. Kemudian masukkan badam dan gaulkan. Kemudian goreng macam biasa.


Sumber : Faradean's Cooking Recipes

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails