Advertisement

Wednesday, August 18, 2010

Sup Cendawan

Salam, 

Apa menu sahur pagi tadi? Saya kalau sahur suka yang ringkas dan panas. Saya jarang perangat (panaskan) masakan. Ntahlah..kadang-kadang kalau dah terbangun lewat tu memang kelam kabut. Menu ni memang biasa orang buat tapi ikut cara masing-masing. Dapat hirup sup ni makan dengan nasi panas dan sambal kicap..mesti hilang ngantuk punyaa!



Bahan-bahan
sepeket cendawan tiram-dibasuh bersih-bersih
1/2 biji lobak merah- dipotong panjang-panjang
1/2 biji bawang holland
3 ulas bawang putih-dititik
5 biji cili padi-dititik
2 tbsp rempah sup @ sup bunjut
1 tbsp lada hitam
5 biji tomato ceri
daun sup secukupnya
garam secukup rasa
1/2 periuk air

Cara-cara
Didihkan air bersama-sama dengan bawang holland, bawang putih, lobak merah dan cili padi. Masukkan rempah sup atau sup bunjut. Kacau seketika. Masukkan cendawan tiram. Biarkan hingga empuk. Kemudian masukkan lada hitam, garam, daun sup dan tomato ceri. Bila dah sebati tutup api dan hidangkan.

Sumber: Faradean's Cooking Recipes

9 comments:

  1. sama lak menu..sup sayur..sedaaapp..ngirup tu sedap je kan

    ReplyDelete
  2. sup2 bulan posa ni memang best kan cikgu..
    lawan dengan ikan goreng, sambal belacan cukup lah tu..

    ReplyDelete
  3. mkn bselera kalau ada sup cendawan + sambal kicap..mesti tambah nasik punya :)

    ReplyDelete
  4. rajinnya pepagi masak bagai... kak rose hari2 makan toast n nescafe je! malaskan...

    ReplyDelete
  5. izah> ni la menu paling senang..hehe

    ayu> betul kak..ikan gorenglah salah satu menu tetap bersahur n sambal..

    kelana>mmg sedap n berkhasiat :D

    ReplyDelete
  6. kak rose> sbnornya malas kak..tp sy ni agak cerewet skit la..(kurang kerjan)..tu yg kena masak panas2..hihi

    ReplyDelete
  7. sedpnya sup cendawan..
    kakyon pun selalu buat sup cendawan..nak2 klau cucu dtg rmh..

    ReplyDelete
  8. salam kak....
    aku teko ki dengan susah payah karena inet lambat tiada tara..hiks..hiks..
    eh eh, aku suka banget loh sama cendawan (jamur).. dibuat sop enak, dioseng-oseng/tumis enak, digoreng pun sedap...

    ReplyDelete
  9. kakrose> ooo...ni uwan cyber la..terkagum saya! mmg kak bdk2 yg suka..

    Deetha>iyok..angger digoreng ambik tepung..enak banget..aku sukak gaye jamur goreng

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails