Advertisement

Tuesday, December 7, 2010

Grilled Black Pepper Steak

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera
Salam Maal Hijrah buat semua. Semoga 1 Muharam 1432 Hijrah merupakan detik mula tahun baru bagi umat Islam seluruh dunia. Maka ia perlu diiringi dengan azam baru yang luhur. Cheyy...apa azam saya ye..macam biasa saya berdoa agar saya menjadi hamba Allah yang lebih beriman dan baik dari sebelumnya..isteri yang lebih solehah dan taat dari sebelumnya dan anak yang lebih solehah dan baik dari sebelumnya dan ibu..yang lebih mithali dari sebelumnya..huhu.


Baiklah..suami saya suka makan daging dan ikan. Kalau saya masak ayam tu beliau kurang gemar. Makanya menu rasmi di rumah tu tak ikan..daging ..tak daging ..ikan..udang..sotong. Nasib suami tak makan sotong kurita..susah nak mencandat..kat mana nak cari ekk..Jangan marah ye bangg..!! Resepi Grill Black Pepper Steak ni saya pinjam dari AlongRoz yang kreatif juga dalam masak-memasaknya. Kadang-kadang menu yang beliau masak saya tak pernah dengar. Ermm AlongRoz terima kasih sebab kongsikan resepi yang mudah dan enak ni. Saya minta izin copy and paste ye..


INGREDIENTS:
500g Beef - about 1" thick
Black Pepper sauce
Olive Oil

METHOD:
1. Marinate beef with black pepper sauce (I marinated 6 hours in fridge).- I marinated 2 days..hehe..lupa!
2. Heat up grill pan (pan with raised ridges) with some olive oil until really hot.
3. Pour olive oil on meat & place in the grill pan.
4. Cook one side for 5 min without touching.
5. Flip & cook another 5 min.
Let it rest for 5 min with heat off.
Tips:
a. Do not overcook otherwise the meat will be tough.
b. Do not prick the meat while cooking as you will spoil the taste if doing so.
6. Slice thinly & serve with Thai chili sauce.

Sumber: AlongRoz 

4 comments:

  1. salam fara,
    selamat menyambut maal hijrah.
    Semuga tahun baru ni..akan membawa 'rezeki' kepada keluarga fara & hubby..insyaallah.

    ReplyDelete
  2. Salam fara. Salam maal hijrah. Wah, sedap nya black pepper steak yg fara buat tu, nampak garing di luar... Maceh cuba ya, harap cik abang suka...hehe.

    ReplyDelete
  3. Ayu> salam kak..selamat maal hijrah juga..
    terima kasih dan Insyaallah berkat doa kakak2 semua amin..

    Alongroz> Salam maal hijrah..tapi mcm tebal skit kan..suami yg potong..sbb dia kata sy tak pandai potong daging..huhu..mmg cik abang sukaa resepi ni..

    Nizaineese> heeh..nak ke kak..meh la dtg umah..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails