Advertisement

Thursday, December 16, 2010

Kisah Lempeng Ubi Kayu

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera..

Semalam sempat update sekejap je..sebab ada urusan di luar. Maka entri pun tertangguh. Hari ni saya nak cerita pasal ubi kayu. Sejenis tanaman yang sinonim dengan atuk nenek kita. terutamanya di Zaman Jepun dulu. Makanan inilah yang menjadi ganti nasi atau sumber karbohidrat di Tanah Melayu. Bukan setakat atuk nenek je..rupanya cik abang kita pun pernah menjadikan Ubi Kayu sebagai makanan ruji ketika di Nippon dulu..hahahh..siannya..huhu. 


Kalau kreatif, macam-macam kita boleh buat dengan tanaman ini. Arwah datuk saya merupakan salah seorang penanam ubi kayu (Macam karangan UPSR pulakk). Jadi saya sangat suka makan ubi kayu yang ditanam oleh beliau (hahha..ada gaya budak UPSR tak?). Kisahnya disuatu pagi yang tenang..saya dan makcik saya serta adik-adik sepupu yang kecik2 ni nak main bowling. Terjumpa gerai jual ubi kayu. Banyak juga sayur kampung yang orang ni jual. Sekilo RM2.00. Kat Shah Alam. Kalau kat kampung FOC je..Saya dan makcik saya pun belilah dalam 3-4 kilo. Share-share.


Balik rumah, cik abang kata dia nak buat lempeng ubi kayu. Kalau direbus, digoreng tu saya biasa makan ..kalau dijadikan lempang ehh lempeng ni belum lagi. Dia kata masa kecik2 dulu mak mertua saya suka buat. Idea yang baikk..sebab dia nak buat semua.. Cik akak cuma melihat dari teropong lensa je. Hahha..Dari kerja mengupas kulit, memarut, menggoreng dan menghidang semua cik abang yang buat..(kecuali mengemas..haha..) -tak pe lah cik akak tak kisah. Saya tengok je..rupanya tak payah boh tepung ye..hahaha..sebab dah ada kanji. Sedap dimakan panas-panas dengan garam atau gula. Sebiji tu dapatlah 5 keping lempeng. First time makan lempeng ubi...hahah....hahha..

aksi parut-memarut

Bahan-bahan
1 biji ubi kayu - dikupas dan dibersihkan
garam dan gula secukup rasa
minyak atau mentega untuk menggoreng.

Cara-caranya
Parut ubi kayu.
Campurkan dengan sedikit garam.
Griskan kuali atau pan dengan sedikit minyak atau mentega.
Sendukkan satu senduk parutan ubi kayu tu...dan goreng hingga agak garing. Terbalik-balikkan sampai kedua belah lempeng tu garing.

Sedap dicicah dengan gula atau garam atau sambal tumis.

Sumber: Faradean's Cooking Recipes

2 comments:

  1. Hi Fara Deen, awhile ago I was at a lady's blog, she made goreng pisang. And you now with this ubi kayu lempeng. I love this. Long time da tada makan. We do have ubi kayu here in the market, from Thailand I think.
    Yours look delicious. I think 6 pieces will do me fine, ha ha.
    Have a pleasant weekend, Lee.

    ReplyDelete
  2. Hi Uncle Lee..
    How r u?
    OO ye ke? uncle mnta brape biji goreng pisang kat sana..
    hihi..
    kesiannya..uncle, nah I bg 6 pieces ye..siannya dah lama tak rasa ye..hihi..
    Have a nice day too..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails