Advertisement

Wednesday, July 28, 2010

Cucur Udang Giga Bite Ala MacIntosh Lagi..

Salam,

Sebelum ni saya pernah cerita pasal cucur ni..tapi masa buat tu, kami masuk pertandingan memasak cucur. Versi kali ni saya buat sendiri. Tapi bentuknya yang mulat-mulat la.. sebab saya tak guna minyak yang banyak. Cucur ni, memang hidangan wajib di waktu petang. Selain senang dibuat..ianya berkhasiat. Kalau nak lagi berkhasiat gunalah minyak carnola. :D


Kenapa saya bagi nama macam ni. Idea ni datang time semua orang tengah mimpi. Malam tu saya dok pulun bauat persiapan grafik-grafik dan hiasan-hiasan untuk pertandingan ni. Disebabkan kerja-kerji saya melibatkan gigabyte dan macintosh, maka saya pun namakanlah cucur ni dengan nama tu. Dan, saya harap saya akan sentiasa ingat kenangan manis masuk pertandingan masak-masak ni sampai bila-bila. Ok Bahan-bahannya

Bahan-bahannya: 
  • 3 cawan tepung gandum
  • 1 1/2 cawan air
  • 2 sudu yis
  • 300 gm udang basah
  • garam secukup rasa
  • daun kucai
  • bawang holland dipotong dadu
  • minyak

Cara-caranya:
Masukkan 2 cawan tepung,yis dan air
Gaulkan dan simpan dalam peti sejuk 2-3 jam
Bila adunan dah naik, campurkan lagi secawan atau 
ikutlah nak banyak mana pun tepung. Air pun macam tu gak..agak2 macam likat sangat tambah sikit je air..
Masukkan garam, daun kucai yang dah dipotong-potong
bawang..dan udang..
Gorengkan dengan minyak..

*Sedap dimakan dengan sos cili atau kuah kacang.

Sumber: Faradean's Cooking Recipes

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails