Advertisement

Thursday, July 22, 2010

Puding Roti Pelangi

Salam, 

Pelangi, pelangi 
Alangkah indahnya..
Merah, putih, kuning.. 
Dilangit yang biru... 


Itu lagu Pelangi..tapi tak tahu sapa yang nyanyi..Eh lupa..saya dedikasikan lagu ni kepada Kak Hana Kamikaze..(opps silap) Hana Kanazawa kerana sudi berkongsi resepi Puding Roti Pelangi yang cantik dan indah! Saya buat puding ni untuk kenduri Ahad lepas. Sebab warnanya yang cantik..maka ramailah yang suka makan..Tapi moralnya..kalau puding tu bercorak..seeloknya potong dengan pisau yang tidak bergerigi. 


 Kak Hana yang budiman, iがここでレシピを共有しますように. Sudilah kiranya mengizinkan saya mengopipeskan resepi akak kat saya punya entri ni ye..Semoga akak sentiasa dimurahkan rezeki dan bahagia di samping laling n anak2..Amin.


 Bahan-bahan
  • 4 keping roti
  • 2 biji telur
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 170ml susu cair
  • sepeket agar-agar
  • 1/2 cawan gula - bleh kurangkn
  • 2 sudu besar butter/marjerin (cairkan)
  • 31/2 cawan air = saya ikut kak hana guna cwn biasa 230ml.
  • pewarna merah,kuning dan hijau.  

 Cara-cara
  1. Didihkan 3 cwn air,serbuk agar2 n gula ke dalam periuk.
  2. Blend roti,telur,susu pekat, susu cair dan baki air tadi (1/2 cwn). Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah didih tadi.
  3. Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai mendidih. Matikan api.
  4. Bahagi kepada 3 bahagian. Masukkan warna pilihan dan kacau sebati. Saya ikut Kak Hana guna warna merah, kuning dan hijau.
  5. Ambil sesenduk warna hijau dan tuang di tengah-tengah loyang. kemudian ambil sesenduk warna merah, tuang di atas warna hijau tadi. biarkan puding gerak sendri ke tepi. Tidak perlu  ratakan atau kacau. kemudian ambil pula warna kuning tuang di atas warna hijau pula. Ulang semula langkah tadi dan buat hingga habis! Ketika melapis@me'marble'kan hendaklah dengan cepat sebab puding@agar-agar mudah sejuk@membeku.
  6. Dah siap bolehlah di simpan di dalam peti sejuk sekurang-kurangnyanya sejam. Enak dmakan ketika sejuk.

Sumber : Kak Hana Kanazawa - http://hanamemories.blogspot.com

2 comments:

  1. ありがとうございます!camne aku leh terlepas pandang puding nih! lawo sehhhh... nak mintak kompom dah jadi baja.. sok sok watkan lg er! hihihihi.....

    ReplyDelete
  2. hehhe..tu sy minta tlg komputer translate..ehehe..lain kali akak buat resepi comel cute miut nnt sy try lagi ye..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails