Lempeng Oat and Susu Kambing

Salam,

Morning..selamat pagi. Sarapan apa pagi ni?? Pagi ni saya cuba buat lempeng dengan susu kambing. Tapi jangan risau..baunya tak hamis. Kalau tak ..saya pun tak nak minum. sebelum tu saya cerita sikit tentang khasiat susu kambing.


Kenapa susu kambing ni baik dan berkhasiat. Kambing ni ialah haiwan peliharaan Rasullullah SAW. Susu kambing menjadi alternatif kepada mereka yang mempunyai alergi terhadap susu lembu. Itulah hikmahnya mengapa dalam riwayat-riwayat shahih tentang kehidupan Nabi Muhammad saw dan sahabat-sahabatnya kita temui kisah mereka minum susu kambing, dan bukan susu lembu!

 gambar ini diambil dari Google image : aqiqah4u.wordpress.com/

Mengikut kajian, kambing akan mati apabila ada unsur-unsur DNA babi dalam tubuhnya. Jadinya memang confirmlah susu kambing ni lebih baik dari susu lembu. Dan untuk mengetahui lebih lanjut tentang khasiat susu kambing boleh rujuk di web ni http://www.blogcatalog.com/blogs/kandungan-dan-khasiat-susu-kambing.html
Oh lupa ..macam mana lempeng ni dibuat,
Bahan-bahan 
2 cawan tepung gamdum
1 cawan air
1 cawan oat
1 paket susu kambing HI-Goat
2 cubit garam
Mentega - untuk menggoreng
Madu-untuk mencicah
 gambar ini diambil dari Google image : tipspetua.blogspot.com/

Cara-cara
Masukkan tepung gandum, susu kambing dan air. Gaul hingga sebati. Kemudian masukkan oat dan garam. Bila dah agak sebati, sudukan mentega ke dalam pan. Golek-golek biar mentega tu rata. Kemudian, Sendukkan adunan dan masukkan ke dalam pan. Ratakan supaya nipis. Balik-balikan dan siap untuk dihidang. 

Makan bersama madu kerana ianya kombinasi yang terbaeekk!

Sumber: Faradean's Cooking Recipes

Comments

Popular Posts