Advertisement

Monday, July 19, 2010

Nasi Ambeng

"Bangun2.. datuk dah balik bawa berkat" kejut nenek. Kami pun bangunlah terkulat-kulat untuk basuh muka dan tangan. Kemudian duduk sekeliling dulang. Nenek pun bukalah berkat yang dibawa oleh datuk untuk dinikmati oleh kami, cucu-cucunya dan anak-anaknya. Sungguh nikmat makan bekat kenduri malam tu.. Syahdu betul bila teringat akan peristiwa semasa cuti sekolah dolu-dolu...


Itulah cebisan kisah saya masa kecil, cuti sekolah je balik kampung. Dapat jumpa Datuk, nenek, makcik dan pakcik sedara. Boleh naik beskal satu kampung, main masak-masak di kebun...petik kopi dan mandi dalam kolah (pastu yang kena kejar makcik la..aku tak kena sebab cucu kesayangan ..hehehe)....isshhh macam-macamlah aktiviti..

Ok, saya nak cerita mengenai satu hidangan istimewa masyarakat Jawa. Iaitu Nasi Ambeng. Nasi ni akan dihidang semasa kenduri arwah, menyambut Ramadhan, Maulud dan Aqiqah. Istimewanya ialah sedulang nasi tu disusun indah pelbagai jenis lauk-pauk dan sayur-mayur mengikut hierarki..kemudian ditutup dengan daun pisang. Sedulang nasi tu akan dibahagikan dengan 4 jemputan kenduri (kira untuk 4 keluarga). Kemudian jemputan akan membawa nasi yang telah dibahagikan kepada 4 bahagian atau dipanggil BERKAT balik rumah untuk dinikmati oleh seisi keluarga jemputan.

Bentuk nasi ambeng ni koyo ngene..



Inilah ghupanya nasi ambeng
 
Saya sangat suka makan nasi ambeng original ni...kalau dulu kenduri akan diadakan selepas waktu Isyak, tapi sekarang kebanyakkannya kenduri diadakan selepas Zohor atau Asar. Yelah, dah anak-anaknya bekerja esok harinya kan...dulu bolehlah ..yang nak tolong ramai, sekarang...ramai yang dah tak de.. :P.

Selain itu, itu diberi pula kepada jiran tetangga  dinamakan bungkusan. Antara lauk-pauk yang ada ialah Ayam Masak Merah, Sambal Goreng, Tumisan dan Rawon.
 
 Tumisan (gambar x clear sbb guna sayaphone)

Ayam Masak Merah

Pulut Kuning

Puding Pelangi (ceritanya akan datang..thanks Kak Hana share resepi ni)

Bungkusan untuk mereka yang membantu, jiran tetangga, anak-beranak dan saudara-mara terdekat.

Sumber: Faradean's Experienced

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails